måndag 20 januari 2020

Bedömd

I går var det bara att pallra sig upp kl 6. Usch! Inte riktigt min grej, men jag fick sällskap så det gick bättre då. I helgen har vi skött Focus för BigB har varit ute och sett sej om en sväng. I söndags var det så fint väder så vi sa att vi skulle åka en sväng och träna, simma och sen gå en promenad innan solen försvann.
Vi packade efter frukost och precis innan kollade vi öppettiderna och på söndagar är badhuset stängt. Jaha.. Men vi åkte in till Focus och sen gick vi en lång promenad inne i stan. Det var så härligt att gå i solen. LittleB ringde så vi pratade med honom bägge två. Sen handla för hela veckan och hem.

Söndagen avslutades med Netflix, ostbågar och soffliggande. Härligt att vila lite och umgås.
I går var det dags att prova rekryteringsjobbet. Ja jävlar! Först runt på avdelningarna och hälsa på personal och chefer. Kolla personalpärmarna hur helgen sett ut och om det har fattats folk eller om extra personal varit inne och arbetat. Sedan ner på kontoret för att försöka få en inblick i hur Safeta lagt upp det. Två avdelningar, två personalgrupper som så klart är olika bemannat. Ett block för "fattasturer" för varje avdelning, ett block där det står vilka som tillfrågats om arbetstillfället, ett block med bekräftade arbetspass från vikarier på varje avdelning, telefonlistor till all personal, pensionärer samt timvikarier.

Allas scheman ska man ha ordning på, för man ska veta hur de jobbar och om de kan ta extrapass. Man ska veta vilka som jobbar heltid och deltid. Vilka som är sjuka och vilka som är på väg tillbaka till jobbet. Timmarna ska fördelas så jämt som möjligt mellan vikarierna och man ska även ha koll på vilka som vill jobba på 79:an och 76:an. Vem jobbar bara natt, en del nätter och vem som jobbar a+c+natt. Vem kostar kval övertid, vem fyllnad. Det ska ringas och skickas sms. När turerna är bekräftade så ska man ut tillbaka tillavdelningarna och skriva in allt i pärmen, sedan skriva in i två olika system i datorn. Både Vikariebanken och Heroma. När vi var ut andra gången så hade vi en sköterska som var sjuk som skulle jobba kvällen och två nätter som skulle lösas.
Det går i ett och är ett jävla pusslande hit och dit för det finns ingen uppsjö av vikarier dessvärre. Det verkar väldigt stressigt men ändå lockar det. Det är mycket ansvar. Får man inte in folk så blir det tvungna att stänga ner vårdplatser. Cheferna har båda sagt att de vet att de kastat in mig i en jäddra fart och kommer därför stötta mig i början så gott de kan och jag ska inte känna så stor press. Nehej... Det är väl klart man gör. Fast jag har aldrig gjort det här så jag måste få ordning på ett system som funkar för mej i isåfall.

Jag fick bryta innan 12 för mat och samtal med min lärare i Skövde. Praktiken på Akuten skulle bedömas och jag var lite nervös för det om jag ska vara ärlig. Det kan inte ha varit lätt att få en uppfattning om mej och min kunskap på 6 arbetspass. Jag påtalade att praktiken är för kort och fick ett glädjande besked. Nästa kull speciallistuskor får 4 veckor på heltid. Det blev jag glad över att höra. Vi pratade en halvtimme och jag fick höra att jag kräver för mycket av mig själv, är duktig men tar mig aldrig tid att stanna i nuet och njuta av den kompetens jag besitter för jag är redan på väg för att jaga ny. Den har man hört förut, men det är ju kul! Och akutsjukvård är fantastiskt! Jag tänker bredare än en vanlig undersköterska, det är stor skillnad på mig och andra elever som varit där just för att jag har annan kompetens. Jag ifrågasätter på ett vettigt sätt och diskuterar klokt tyckte handledaren. Jag kommunicerar bra och det är det viktigaste när det går så fort som det gör där nere. Säkerheten för patienten är a och o. Jag tyckte jag var "svag" som upplevde det jobbigt när jag såg den där stora sårskadan men min lärare sa att jag var frisk. Man ska reagera, annars är man sjuk.
Jag blev godkänd och det kändes så himla bra! Nu är praktiken snart ett avslutat kapitel och jag hoppas att tentan och uppgiften jag skickade in blir godkänt. Jag orkar inte jobba för utförligt och nyanserat och få VG. Det är för mycket annat nu. Jag vill gärna ha tid över till de jag lever med också.

Nu frukost och sen i väg på det nästa sista passet. Sorgligt! Jag hade gärna gjort några timmar till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar