söndag 25 juni 2017

1:a semesterperioden

När jag kom till jobbet möttes jag av ett glatt gäng. Det var de som skulle gå på semester.Ha det så gött och hoppas ni får fint väder.
Själv har jag bott på jobbet känns det som. Men det är helt okej.Var ju ledig ett par dagar innan och nu jobbar jag bara i kväll sedan är jag 3-ledig igen.
Fritt och jag har legat och tittat på tv mest hela morgonen.Nu ska jag åka ner till huset och kratta bort lite gräs. Vi var där och röjde i går. Mattias körde röjsåg så jag tror fan allt blev borta och jag körde gräsklippare.
Så nu vart det jättefint där nere. Inte lätt att hinna allt som man vill känner jag.Har ett pekfinger med tillhörande led som är helt kaputt. Höger såklart...Tänk att nåt kan göra så inni ont!
Men det går över. Enbreldag i morgon, då brukar det lugna sig. Sen är det ju såhär att ha denna sjukdom.

Jag såg på ett tv-program för att par dagar sedan där de hade forskat runt reumatism.
 Där hade de kommit fram till att man kan stoppa in ett batteri (apparat) under huden som har en ledning som ligger runt vagusnerven. Alltså det är liiiite mer komplicerat än så, men jag kortar det hela ganska ordentligt.
När patienten med RA fått den inopererad så kunde hon dra med en magnet över apparaten som skickade ut en liten strömförande signal till vagusnerven under ett par sekunder. Detta gjorde så att TNF-cellerna blev störda och inte kunde härja igång och inflammera sig.
Hur som helst, kvinnan hade mått jättebra hela tiden, inte haft skov, inga inflammationer och kunnat återgå i arbete. Utan läkemedel!! Jag kan ha skrivit fel om hur det fungerar, men hon blev bättre!!
Detta är testat i Amsterdam och de tror att apparaterna kan dyka upp i Europa om ca 4-5 år.
Jag tror de fungerar ungefär som de som sätts in på parkinsonpatienter så de ska få mer kontroll över sin kropp.

Ska bli intressant och se hur kroppen reagerar på att inte rida under flera veckor. Får komma på något annat sätt att konditionsträna. Sjukgymnastiken är ju stängd under sommaren.Nej, om man skulle försöka sätta fart...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar