fredag 29 januari 2016

Första flytten på praktiken.

Vi fick flytta oss under praktiken. Jag valde att vara på akuten en kväll.Herregud! Fast det är ett bra herregud! Jag fick en handledare som kämpade med att få in saker i mitt huvud samtidigt som hon skulle hinna sköta sitt eget jobb. Jag skulle egentligen hålla mig till triagerigen under kvällen, men se det gick så där....
Man vill ju se vad som händer neröver också. Jag sprang som en tok mellan alla rum och försökte hänga på så gott jag kunde. Jag har aldrig varit på akuten förut och det är svårt att förstå vad som händer där. Men jag ville dit för att se hur de jobbar där.
Man får vara med om mycket där, många olika sjukdomstillstånd och skador. Jag tyckte om att vara där, det dök upp saker hela tiden. Aldrig en lugn stund. Jag har träffat många tappra människor, och jag är fan lite impad av mig själv.
Jag trodde faktiskt att jag inte skulle orka se det jag såg utan att ev ligga på golvet med benen i luften. Men det gick bra. Intresset för patienten och situationen tar över, man har annat att fokusera på.  Det händer en del där som man inte ser på en vårdavdelning och i hemvården. Det är svårt att förbereda sig när man inte har en susning om vad som kan komma in.
Men nog tyckte jag detta var inspirerande och väldigt givande!

När passet var slut så ville jag inte hem...Min handledare för dagen kom och sa att jag skulle komma tillbaka nästa lördag. Det blev jag glad för. Det passet kommer man nog vara mer avslappnad och kunna få in lite rutiner och kanske till och med vara lite behjälplig. Man vet ju vad man ska göra i en del situationer, men som elev är det nog bäst att jobba med händerna på ryggen tills man får använda dem för ansvarig handledare.
Nu ska jag i väg och göra en helg på Höglunda :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar